Rok 2019 dla CHOICE stał pod znakiem wdrażania nowej strategii rynkowej i nowego podejścia do badań genetycznych. Zaowocowały one zmianami organizacyjnymi w strukturze firmy na poziomie globalnym oraz zmianą wizerunku. Nowe logo oraz misja marki czytelniej komunikują wartości, które odróżniają CHOICE od rynkowej konkurencji. Co te zmiany oznaczają dla polskiego hodowcy trzody chlewnej? Jakie przełożenie będzie miała nowa strategia rynkowa na ofertę świń hodowlanych i czego można się spodziewać w tym zakresie w najbliższym czasie?
W poprzednim wydaniu Przewodnika w Nowoczesnej Hodowli [wyd. 2018] informowaliśmy o zakończeniu ośmiomiesięcznych prac wewnętrznych zespołów Choice Genetics, które wypracowywały strategię dla marki na lata 2019 - 2022 roku. Członkiem międzynarodowego zespołu opracowującego strategię był dr Stanisław Niemyjski prezes zarządu Choice Genetics Polska.
Nowa strategia opracowana została po zaledwie pięciu latach od powstania Choice Genetics (2013 r.) z połączenia firm Pen Ar Lan (Francja) i Newsham (USA). CHOICE w tym okresie ugruntował swoją pozycję jednego z trzech największych na świecie dostawców genetyki trzody chlewnej i zarazem najbardziej innowacyjnego. Na niektórych rynkach, na przykład w Polsce, pozycja rynkowa jest jeszcze lepsza. Na krajowym rynku silną pozycję marki przez lata budowała bezkonkurencyjna locha hodowlana NAIMA (aktualnie locha CG36) oraz oferta nasienia knurów terminalnych z firmowej stacji pozyskiwania nasienia, największej tego typu placówki w kraju.
Pieter Antoon Seghers prezes zarządu CHOICE argumentując potrzebę zmian podkreślał jednak konieczność skuteczniejszego mierzenia się z nowymi wyzwaniami cywilizacyjnymi, rynkowymi i społecznymi.
Te wyzwania to rosnąca internacjonalizacja obrotu świniami i mięsem wieprzowym, zróżnicowane środowiska epizootyczne na świecie, występowanie zjawisk chorobowych na skalę dotąd niespotykaną, różne potrzeby konsumentów w zakresie jakości produktów mięsnych oraz rosnące wymagania w zakresie etyki produkcyjnej, które skutkują zmianami w prawodawstwie dotyczącym dobrostanu w hodowli trzody chlewnej. Te wyzwania stawiają przed firmami genetycznymi coraz większe zadania, a nowa strategia stanowi próbę odpowiedzi na nie przez markę CHOICE.
Caring for life
"Caring for life”, czyli „W trosce o dobre życie” to hasło ilustrujące nową misję Choice Genetics i ambicję znalezienia wspólnego mianownika dla przedstawionych wyżej wyzwań. Misja obejmuje pięć obszarów i identyfikuje wartości w każdym z nich:
TROSKA O HODOWCÓW
rozwój platformy genetycznej, która gwarantuje stały postęp hodowlanycodzienny serwis i wsparcie techniczne na fermach
TROSKA O ZWIERZĘTA
koncentracja na zrównoważonej genetyce świ,dostarczanie naturalnie odpornych zwierząt oraz redukowanie stosowania antybiotyków w hodowli trzody chlewnej
TROSKA O KONSUMENTÓW
linie hodowlane umożliwiające produkowanie wieprzowiny o wysokiej wartości odżywczej oraz zaspokajanie społecznych oczekiwań w zakresie etycznej hodowli świń
TROSKA O PRACOWNIKÓW
zatrudnianie najlepszych naukowców, inwestycje w technologię i szkolenia oraz tworzenie interdyscyplinarnych zespołów w ramach wielogatunkowej platformy genetycznej
TROSKA O ZIEMIĘ
ochrona zasobów ziemi poprzez poprawę wydajności żywieniowej zwierząt oraz rozwijanie zrównoważonych metod hodowli
Nowe podejście do badań genetycznych
Nowa misja swój wyraz znalazła również w podejściu do badań genetycznych. Wspólnym mianownikiem dla aktualnych wyzwań i celem unikatowej platformy genetycznej są świnie zrównoważone genetycznie.
„Zrównoważona genetyka” oznacza programy hodowlane ukierunkowane na selekcję szerokiego zakresu cech, zarówno ilościowych, jak i jakościowych. Przy takim podejściu postęp genetyczny jest równoważony, kontrolowalny, bezpieczny i przyczynia się do obniżenia ogólnych kosztów hodowli trzody chlewnej. Przynosi więcej korzyści dla wszystkich jego beneficjentów, hodowców, zwierząt, przemysłu mięsnego i konsumentów na wszystkich rynkach świata.
Nowa struktura organizacyjna
Dla skutecznej realizacji nowej strategii zarząd Choice Genetics powołał nową światową strukturę, w której kluczowymi sekcjami będą:
- Światowy Dział Badań i Rozwoju [Global R&D]
- Światowy Dział Wsparcia Technicznego i Serwisowego [Global Technical Services]
- Światowy Dział Marketingu [Global Marketing]
Globalna integracja współpracy w ramach Choice Genetics oraz całej Grupy Grimaud (właściciela marki) na niespotykanym do tej pory poziomie, ma przyczynić się do szerszej wymiany doświadczeń i transferu wiedzy, a także szybszego odpowiadania na nowe wyzwania. Ma ponadto zapewnić Grupie zajęcie najbliższych latach pozycji numer jeden na świecie w genetyce trzody chlewnej.
Nowa strategia, a rynek polski?
Co te wszystkie zmiany oznaczają dla polskiego hodowcy i czego producenci trzody mogą się spodziewać w zakresie oferty zwierząt hodowlanych?
Polski hodowca zyskuje w postaci Choice Genetics odpowiedzialnego Partnera w hodowli trzody chlewnej, skoncentrowanego na obniżaniu kosztów produkcji dzięki dostarczaniu świń doskonale zrównoważonych genetycznie. Partnera, który sukces rynkowy definiuje nie ilością sprzedanych zwierząt, ale stałą poprawą wyników produkcyjnych na fermach, i który w tym celu ofertę świń hodowlanych uzupełnia szerokim wsparciem technicznym.
„Nie zostawiamy hodowców trzody samych sobie, bierzemy odpowiedzialność za nasze zwierzęta i za ekspresję ich pełnego potencjału genetycznego – podkreśla dr Stanisław Niemyjski prezes zarządu Choice Genetics –To z pewnością wyróżnia Choice Genetics na rynku, wśród innych producentów genetyki – dodaje.
W pierwszym kwartale br. do sprzedaży trafiła ponadto nowa loszka CG36, która ma być godnym następcą słynnej loszki NAIMA. CG36 to dziś locha o najwyższej na świecie przeżywalności prosiąt przed odsadzeniem [90,3%], największej ilości sutków funkcjonalnych [>16] i najniższym koszcie wytworzenia prosięcia od urodzenia, do tuczu. Dzięki znacząco zmienionej metabolice lochy, w stosunku do lochy NAIMA, poprawione zostały także parametry technologiczne mięsa i tuszy.
Późną jesienią z kolei wprowadzony zostanie na rynek nowy knur o nazwie Excelium, który ma stać się jednym ze światowych liderów w zakresie efektywności produkcyjnej. Ma mu to zapewnić FCR na poziomie 1,54 kg i tempo wzrostu 140 dni do wagi selekcyjnej 115 kg. Excelium ma również wyznaczyć nowe standardy w zakresie jakości technologicznej mięsa wieprzowego. Dzięki temu ma wszelkie atuty by stać się drugą obok loszki CG36, globalną wizytówką Choice Genetics i knurem, który pozwoli marce na zajęcie pozycji lidera w Polsce, także na rynku knurów terminalnych.
- W nowej misji Choice Genetics kluczowe jest pojęcie troski, czyli odpowiedzialności za efektywną hodowlę oraz społeczne korzyści z działalności marki Choice - podsumowuje dr Stanisław Niemyjski prezes zarządu Choice Genetics - To duża odpowiedzialność, ale pozycja światowego lidera w genetyce trzody chlewnej zobowiązuje. – dodaje.